Személyes márka a webkettes világban – avagy álláskeresés, szakmai kapcsolatépítés a közösségi médiában
Egy
korábbi bejegyzésemben arról írtam, hogy miért fontos egy nő számára, ha a szakmai kapcsolatait ápolja. Azt ígértem, hogy írok majd arról is, hogy milyen módon lehet a közösségi médiát szakmai kapcsolatépítésre, álláskeresésre használni. Ez a téma különösen érdekes lehet külföldön élő / külföldre vágyó nők számára. Íme itt van.
J A mai bejegyzésem az énmárkáról és a profil készítésről szól majd.
A személyes márka (personal brand) fogalmával egyre több helyen lehet találkozni mostanában. Mit is jelent pontosan és hogy kapcsolódik a profil kérdéséhez? Erről a témáról egy kicsit más megközelítésben már írtam a
HR blogomon, itt kiemelem azokat a részleteket, amelyek érdekesek lehetnek külföld és munkavállalás kapcsán.
A személyes márka az ember olyan jellemzőinek, sajátosságainak összessége, amelyekkel pozitívan kitűnik a többiek közül, amelyek segítségével a vele kapcsolatba lépő emberek (munkaadó, ügyfél stb.) bizonyos előnyökre tesznek szert. Röviden: ezért érdemes őt „megvenni”. A személyes márka építésére többek között a közösségi oldalakat is fel lehet, sőt fel kell használni, hiszen azon keresztül nagyon sok emberhez el lehet jutni, nem túl magas költségekkel. Még egy nagyon fontos előnye van a közösségi oldalak használatának: NINCSENEK FÖLDRAJZI TÁVOLSÁGOK. A személyes márkánk építését célszerű elkezdeni amint lehet, hiszen elég furcsán néz ki egy kutyafuttában összerakott profiloldal valamelyik szakmai közösségi oldalon, ahol a legtöbb személy, akivel kapcsolatban állunk HR-es vagy fejvadász. Erről azonnal látszik, hogy kétségbeesetten állást keresünk, emellett viszont szinte semmi információtartalma nincsen.
Ha külföldön élünk, akkor miért lehet jó a személyes márka építés? Külföldre költözve gyakran elszakadunk a korábbi szakmai kapcsolatainktól, ahova költözünk ott pedig nem ismernek minket. Elképzelhető az is, hogy a korábbi szakmánknak nincs megfelelője az új helyen, így egy önéletrajz önmagában semmit nem mond a leendő munkáltatónknak. Az is lehet, hogy több évet kihagytunk, de közben tanultunk, vagy bármilyen szakmai tevékenységet végeztünk. Ezt elég nehéz bemutatni egy önéletrajzban. Személyes márkánkba mindazt belefoglalhatjuk, bemutathatjuk, amiben jók vagyunk, nem csak a konkrét munkahelyeket, hivatalos iskolákat, hanem minden olyan kompetenciánkat, amivel egy jövőbeli céget gazdagíthatunk.
Ha közösségi oldal, akkor melyik? Elsősorban szakmai közösségi oldalakra érdemes koncentrálni, mint pl. a LinkedInvagy Xing, azonban oda kell figyelni arra is, hogy milyen publikus információkat osztunk meg az egyéb oldalakon, pl. Facebook-on, Iwiw-en. Egyrészt, mert kellemetlen lehet, ha egy leendő munkaadó kompromitáló fotóinkba botlik a neten, ugyanakkor például a Facebook profilunkon is feltüntethetjük azokat a szakmai tapasztalatokat, amelyekre büszkék vagyunk. Megjelenhet ott szakmai blogunk címe is vagy bármi, ami szakmai hátterünkhöz tartozik.
Hogyan használjuk a közösségi oldalakat személyes márka építésére?Elsősorban a szakmai oldalakkal, különösen a LinkedIn-nek kapcsolatos ötleteket szedtem egy csokorba:
- Legyen egy informatív, attraktív profilod, amelyben szakmai tapasztalataid, kompetenciáid, képességeid szerepelnek.
- Tölts fel prezentációt szakmai múltadról és/vagy ha van szakmai blogod szerepeltetheted a profiloldaladon, akár speciális alkalmazásként, így a legutóbbi bejegyzésed is látszani fog.
- Megadhatod, hogy milyen szakmai rendezvényeken veszel részt, milyen szakkönyveket olvasol.
- Csatlakozz olyan szakmai csoportokhoz (NE CSAK ÁLLÁSKERESŐKHÖZ!!!), amelyek a hátteredhez passzolnak, érdekesek számodra.
A következő bejegyzésben leírom részletesen, hogy mitől profi egy profil.
Comments
comments
A blogod rendszeres olvasója vagyok, nagyon tetszik az életszemléleted!
Orulok! Remelem tovabbra is hasznosnak talalod majd az irasaimat. 🙂